دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال(ترجیحا) و یا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

در صورت داشتن علایم شبیه آنفلوانزا، با آب و نمک، دهان خود را شستشو دهید.

      

در روزهای اول بیماری تنفسی، ضمن استراحت در منزل، از حضور در اماکن پر تردد پرهیز کنید.

      

از خوردن مواد غذایی نیم پز و خام خودداری کنید.

      

از بيماران مبتلا به علايم تنفسی (نظير سرفه و عطسه)،حداقل يک متر فاصله داشته باشيد.

      

از تماس دست آلوده به چشم، بینی و دهان خود بپرهیزید.

      

مدت شست و شوی دست ها حداقل به اندازه 20 ثانیه باشد و تمامی قسمت های دست (انگشتتان خصوصا انگشت شصت، کف دست و مچ دست)

      

به طور مداوم و در هر زمان ممکن، اقدام به شست و شوی کامل دست ها با آب و صابون نمایید.

      

دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال (ترجیحا) ویا قسمت بالای آستین بپوشانید.

      

سردرد، تب و مشکلات تنفسی نظیر سرفه، آبریزش از بینی و تنگی نفس از علائم شایع بیماری کرونا ویروس جدید2019 هستند، در کودکان و سالمندان می تواند همراه با تهوع و استفراغ و دل درد باشد.

      
کد خبر: ۵۰۹۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۸
نخستین صندوق‌های آرا در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در روز سه‌شنبه که می‌تواند به کنترل کنگره بوسیله حزب مخالف جمهوریخواه منجر شود و به آنها امکان مهار رئیس‌جمهور جو بایدن در دو سال آینده را بدهد، بسته شدند.

به گزارش آوای خزر، به نقل از گاردین رای‌دهندگان که نگرانی‌ها درباره تورم فزاینده و میزان بالای جرائم آنها را برانگیخته است، با وجود هشدارهای حزب دموکرات درباره از میان رفتن حقوق سقط جنین و تضعیف هنجارهای دموکراتیک، در آستانه ایجاد کردن دورانی از دولت تقسیم‌شده میان دو حزب اصلی آمریکا در واشینگتن هستند.

یک نظرپرسی از رای‌داده‌های در این انتخابات میان‌دوره‌ای نشان داد که تورم و سقط جنین در صدر موضوعاتی است که در ذهن رای‌دهندگان قرار دارد و سه نفر از هر ده نفر یکی از این دو موضوع را در اولویت قرار داده‌اند.

نخستین صندوق‌های رای‌گیری در ساعت ۶ بعدازظهر شنبه به وقت شرق آمریکا (۳۰ دقیقه بامداد روز چهارشنبه به وقت تهران) بسته شدند.

پیش‌بینی کنترل مجلس نمایندگان بوسیله حزب جمهوریخواه

پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که حزب جمهوریخواه پنج کرسی لازم برای کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست خواهد آورد و سرنوشت مجلس سنا که کرسی‌های آن در حال حاضر به تعداد ۵۰-۵۰ میان دو حزب تقسیم شده، اما دموکرات‌ها رای نهایی معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس مجلس سنا را در آن در اختیار دارند- ممکن است به نتیجه رقابت نزدیک در انتخابات در ایالت‌های پنسیلوانیا، نوادا، جورجیا و آریزونا بستگی داشته باشد.

مقامات فدرال آمریکا می‌گویند هیچ تهدید مشخص یا قابل‌توجهی برای مختل کردن زیرساختار انتخابات مشاهده نکرده‌اند و مقامات محلی فقط مشکلات منفردی را در ایالت‌های گوناگون گزارش کرده است.

یک مورد توجه قرار گرفته مربوط ماریکوپا کانتی در ایالت آریزونا- یکی از به اصطلاح ایالت‌های «محل رقابت» - در حال تعمیر ماشین‌های رای‌شمار از کار افتاده هستند و گفته‌اند که همه آرا شمرده خواهند شد.

اما چهره‌های جناح راست آمریکا مدعی شده‌اند که چنین مشکلاتی عامدانه به وجود آمده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در Truth Social، پلتفرم آنلاینش، بدون این که شواهدی ارائه کند، مدعی تقلب در رای‌گیری شد.

همچنین در روزهای اخیر پس از آنکه ایلان ماسک صاحب جدید شرکت توییتر نیمی از کارکنان آن را اخراج و از حزب جمهوریخواه پشتیبانی کرد، نظریه‌های توطئه جدیدی در سراسر توییتر گسترش یافته است.

بایدن هشدار داد که صدها نفر از نامزدهای حزب جمهوریخواه همان ادعاهای دروغین ترامپ در هنگام باختن انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ درباره تقلب گسترده را تکرار می‌کنند.

تورم فزاینده و ترس از افزایش جرائم عامل محرک رای‌دهندگان

اما بسیاری از رای‌دهندگان می‌گویند درماندگی ناشی از تورم بالا که اکنون به ۸/۲ درصد- بالاترین میزان در طول ۴۰ سال- رسیده است، آنها را برانگیخته است.

ترس از افزایش جرائم نیز یک عامل تعیین‌کننده حتی در مناطق متمایل به جناح چپ مانند نیویورک است که کتی هوچول، فرماندار فعلی آن از حزب دموکرات با چالش سختی از طرف لی زلدین، نامزد جمهوریخواه روبرو است.

اما نتایج انتخابات در رقابت‌های نزدیک ممکن است پس از روزها یا حتی هفته‌ها تعیین شود.

بیش از ۴۶ میلیون آمریکایی پیش از «روز انتخابات» یا از طریق پست یا به طور حضوری رای داده‌اند و مقامات انتخاباتی ایالت‌ها هشدار می‌دهند که  شمردن همه این برگه‌های رای طول خواهد کشید. همچنین اینکه کدام حزب کنترل مجلس سنا را به دست می‌گیرد، به نتیجه دور دوم بالقوه انتخابات در ایالت جورجیا در ۶ دسامبر (۱۵ آذر) موکول شود.

جمهوریخواهان در صورت کنترل کنگره چه می‌توانند بکنند

اگر کنترل مجلس نمایندگان به دست حزب جمهوریخواه بیفتند، آنها می‌توانند جلوی لوایحی را که در اولویت حزب دموکرات قرار دارند، مانند حقوق سقط جنین و  تغییرات اقلیمی را بگیرند. همچنین جمهوریخوان می‌توانند هنگام تعیین «سقف بدهی» (debth ceiling)- میزان پولی که دولت فدرال می‌تواند برای برآورده کردن تعهدات قانونی‌اش قرض بگیرد- دولت بایدن را تحت فشار بگذارند و بازارهای مالی را به لرزه درآورند و تحقیقاتی درباره اعضای دولت بایدن و خانواده او را آغاز کنند.

جمهوریخواهان در صورت به دست آوردن کنترل کنگره می‌توانند جلوی کمک مالی به اوکراین را بگیرند، اما تحلیل‌گران می‌گویند احتمالا آنها جریان کمک‌های دفاعی و اقتصادی به اوکراین را کندتر خواهند کرد.

کنترل مجلس سنا بوسیله حزب جمهوریخواه به آنها امکان می‌دهند جلوی تایید نامزدهای بایدن برای پست‌های قضایی از جمله هر کرسی خالی‌شده در دیوان عالی را بگیرند و باعث تشدید توجه عمومی به این دیوان شوند که طور فزاینده‌ای به طرف محافظه‌کاران تمایل پیدا کرده است.

تورم و سقط جنین

تصمیم دیوان عالی آمریکا در ماه ژوئن (خرداد) برای حذف حق زنان برای سقط جنین در مقیاس ملی باعث برانگیخته‌شدن رای‌دهندگان به حزب دموکرات در سراسر آمریکا شد و ب طور موقت این حزب را امیدوار کرد که می‌تواند  سابقه تاریخی شکست از در انتخابات میان‌دوره‌ای را پشت سر بگذارد.

اما سپس افزایش شدید قیمت‌ها با وجود بهبودی بی‌سابقه در ایجاد شغل‌های جدید باعث ناخشنودی رای‌دهندگان شد.

افت محبوبیت بایدن

یک نظرسنجی رویترز/ایپسوس در این هتفه نشان داد که فقط ۳۹ درصد آمریکاییان عملکرد جو بایدن در مقام رئیس‌جمهور را تایید می‌کنند. برخی از نامزدهای حزب دموکرات با افت محبوبیت بایدن، عامدانه از کاخ سفید فاصله گرفتند.

البته نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند محبوبیت ترامپ هم چندان بالا نیست و فقط ۴۱ درصد از پاسخ‌دهندگان در یک نظرسنجی جداگانه رویترز/ایپسوس گفتند که او را مطلوب می‌شمارند.

ترامپ که رای‌اش را در فلوریدا به صندوق انداخت، بارها به طور تلویحی به نامزد شدن برای سومین در انتخابات ریاست‌جمهوری اشاره کرده است. او روز دوشنبه نیز اعلام کرد که در ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) «اعلام بزرگی» انجام خواهد داد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار